Podnikové dluhopisy představují pro podnikatele možnost, jak si zajistit dlouhodobější zdroj financování. V čem tkví jejich zásadní přednosti?
Co je to dluhopis
Dluhopis náleží mezi cenné papíry. Vydává se tzv. na řad nebo na doručitele, přičemž ale konkrétně česká legislativa dluhopisy na doručitele neakceptuje.
Svou podstatou tento cenný papír vyjadřuje závazek emitenta (dlužníka) vůči věřiteli (investorovi). Věřitel si jej tedy za konkrétní finanční částku kupuje. Dlužník je naopak vázán ke splacení dlužné částky a k průběžnému vyplácení úroků.
Dluhopisy se mohou rozlišovat podle několika základních kritérií. Je to konkrétně podle doby splatnosti, podle způsobu úročení, podle zajištění nebo podle emitenta. Takzvaným emitentem (subjektem vydávajícím dluhopis) pak může být stát, územní samosprávný celek, peněžní ústav nebo obchodní korporace. A právě ta vydává tzv. podnikové neboli korporátní dluhopisy.
Jak probíhá emise dluhopisů
Termínem emise se označují cenné papíry stejného druhu, které jsou vydány stejnou osobou ve stejné formě, se stejnými právy a které mají stejné označení. Fakticky tak emise dluhopisů definuje, zjednodušeně řečeno, proces jejich vydání.
Náležitosti vydávaného dluhopisu v Česku určuje zákon č. 190/2004 Sb., zákon o dluhopisech, a to následovně:
- označení „dluhopis“
- označení druhu dluhopisu
- údaje o emitentovi (dlužníkovi)
- jmenovitá hodnota jako dlužná částka
- výnos dluhopisu, popř. informace o tom, jak výnos určit, nebo o tom, že je bez výnosu;
- datum splatnosti
- údaje o vlastníkovi dluhopisu (nejde-li o zaknihovaný dluhopis)
- podpis emitenta
- číselné označení dluhopisu
- datum emise
- identifikační označení dluhopisu podle mezinárodního systému číslování pro identifikaci cenných papírů
Podnikové dluhopisy je možné vydávat dvěma způsoby. Méně komplikovanou alternativu představuje vydávání bez prospektu. Jeho vypracování totiž podléhá schvalování České národní banky. Tomuto procesu se lze vyhnout za předpokladu, že celková hodnota emise nepřekročí limit 1 milionu eur.
U dluhopisů nadlimitních, které výše uvedený limit přesáhnou, se lze stále nutnosti vydávání prospektu vyhnout. A to za předpokladu, že budou nabízeny pouze kvalifikovaným investorům, případně těm nekvalifikovaným, ale pouze v omezeném počtu nejvýše 149 individuálních nabídek.
Jaké výhody má emise dluhopisů
Emise těchto cenných papírů byla relativně dlouho doménou především velkých společností. Dnes už ji však lze označit za vhodné řešení nejen pro nadnárodní korporace, ale i drobné podnikatele.
Z podstaty představuje dluhopis typ dluhového financování. Podobá se bankovnímu úvěru, prostředky se ale čerpají od většího počtu drobných investorů. To dává šance na získání velkého množství cizích zdrojů. Při srovnání s klasickým bankovním úvěrem získává přitom emitent při financování dluhopisy obvykle nižší úrok či celkově výhodnější podmínky.
Z pohledu emitenta má tento krok i daňové výhody. Vyplacené úroky si společnost má možnost odečíst od základu daně. Vydání dluhopisů jí navíc může přinést žádanou publicitu před vstupem na burzu.
Máte zájem o více informací? Proberte to s námi nezávazně, konzultací na – parkerhill.cz.
https://bydleni-inspirace.cz/nizkoenergeticky-dum-s-netradicnim-pudorysem/
https://a-domov.cz/kotle-na-tuha-paliva-jak-funguji-a-jake-existuji-typy/
https://casopisbydleni.eu/s-promenou-interieru-pomohou-tapety-na-zed/